1. Akta ini bolehlah dinamakan
Akta Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan 1994.
1. Tertakluk kepada subseksyen (3), Akta ini hendaklah terpakai
di seluruh
2. Tiada apa-apa jua dalam Akta ini boleh terpakai bagi pekerjaan
atas kapal yang dikuasai oleh Ordinan Perkapalan Saudagar 1952, Ordinan
Perkapalan Saudagar 1960 bagi Sabah atau Sarawak atau angkatan tentera.
Ord.70/52.Sabah Ord. 11/60. Sarawak Ord . 2/60
2.
Peruntukan Akta ini hendaklah menjadi tambahan kepada, dan tidak
mengurangkan, peruntukan mana-mana undang-undang bertulis lain yang
berhubungan dengan keselamatan dan kesihatan pekerjaan.
Sekiranya
terdapat apa-apa percanggahan atau ketakkonsistenan antara peruntukan Akta
ini dengan mana-mana undang-undang bertulis lain mengenai keselamatan dan
kesihatan pekerjaan, peruntukan Akta ini hendaklah mengatasi dan peruntukan
yang bercanggah atau tak konsisten dalam undang-undang bertulis lain itu
hendaklah, setakat percanggahan atau ketakkonsistenan itu, ditafsirkan
sebagai digantikan.
3.
Dalam Akta ini, melainkan jika konteksnya menghendaki makna yang lain -
"bahan"
ertinya apa-apa bahan semula jadi atau buatan, sama ada dalam bentuk pepejal
atau cecair atau dalam bentuk gas atau wap atau apa-apa gabungannya;
"bahan bagi kegunaan semasa bekerja" ertinya apa-apa bahan yang dimaksudkan atau dibekalkan bagi kegunaan, sama ada secara eksklusif atau tidak, oleh orang-orang semasa bekerja; "boleh dipraktikkan" ertinya boleh dipraktikkan dengan mengambil kira -
a. teruknya bahaya atau risiko yang terlibat;
b. keadaan pengetahuan mengenai bahaya atau risiko itu dan
apa-apa cara untuk menghapuskan atau mengurangkan bahaya atau risiko itu;
c. ada tidaknya dan kesesuaian cara untuk menghapuskan atau
mengurangkan bahaya atau risiko itu; dan
d. kos untuk menghapuskan atau mengurangkan bahaya atau risiko
itu;
"ditetapkan"
ertinya ditetapkan oleh Akta ini atau melalui peraturan-peraturan;
"industri" ertinya perkhidmatan awam, pihak-pihak berkuasa berkanun atau mana-mana aktiviti ekonomi yang disenaraikan dalam Jadual Pertama; "kerajaan" ertinya Kerajaan Persekutuan, Kerajaan sesuatu Negeri atau kerajaan tempatan; "kesatuan sekerja" ertinya apa-apa persatuan atau gabungan pekerja atau majikan mengikut pengertian Akta Kesatuan Sekerja 1959;
Akta 262.
"kontrak
perkhidmatan" ertinya apa-apa perjanjian sama ada secara lisan atau
bertulis dan sama ada secara nyata atau tersirat, yang menurutnya seseorang
bersetuju untuk menggaji seseorang yang lain sebagai pekerja dan orang yang
lain itu bersetuju untuk berkhidmat dengan majikannya sebagai pekerja dan
termasuklah suatu kontrak perantisan;
"loji" termasuklah apa-apa jentera, kelengkapan, perkakas, alat atau peralatan, apa-apa komponennya dan apa-apa jua yang dipasangkan, disambungkan atau diperlengkapkan padanya; "majikan" ertinya majikan langsung atau majikan utama atau keduaduanya; "majikan langsung", berhubungan dengan pekerja yang diambil khidmat oleh atau melaluinya, ertinya seseorang yang telah mengakujanji untuk melaksanakan, di tempat kerja di mana majikan utama menjalankan perdagangan, perniagaan, profesion, vokasion, pekerjaan atau pencariannya di bawah pengawasan majikan utama atau ejennya, kesemua atau mana-mana bahagian apa-apa kerja yang biasanya menjadi sebahagian daripada kerja perdagangan, perniagaan, profesion, vokasion, pekerjaan atau pencarian majikan utama itu atau yang menjadi permulaan bagi kerja yang dijalankan dalam atau bersampingan dengan maksud mana-mana perdagangan, perniagaan, profesion, vokasion, pekerjaan atau pencarian itu dan termasuklah seseorang yang olehnya perkhidmatan seseorang pekerja yang telah membuat kontrak perkhidmatan dengannya dipinjamkan atau disewakan untuk sementara kepada majikan utama; "majikan utama" ertinya pemunya suatu industri atau orang yang dengannya seseorang pekerja telah membuat kontrak perkhidmatan dan termasuklah -
a.
pengurus, ejen
atau orang yang bertanggungjawab bagi pembayaran gaji atau upah kepada
seseorang pekerja;
b.
penghuni sesuatu
tempat kerja;
c.
wakil di sisi
undang-undang pemunya atau penghuni yang telah meninggal dunia; dan
d. mana-mana kerajaan di
Malaysia, jabatan mana-mana kerajaan itu, pihak berkuasa tempatan atau badan
berkanun;
"Majlis" ertinya Majlis Negara
bagi Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan yang ditubuhkan di bawah seksyen 8;
"orang yang bekerja sendiri" ertinya seseorang individu yang bekerja untuk keuntungan atau ganjaran selain daripada di bawah kontrak pekerjaan, sama ada atau tidak dia sendiri mengambil kerja orang lain; "pegawai" ertinya pegawai keselamatan dan kesihatan pekerjaan yang dilantik di bawah subseksyen 5(2) dan termasuklah Ketua Pengarah, Timbalan Ketua Pengarah, Pengarah, Timbalan Pengarah dan Penolong Pengarah Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan; "pekerja" ertinya seseorang yang diambil kerja dengan diberi gaji di bawah kontrak perkhidmatan mengenai atau yang berkaitan dengan kerja suatu industri yang baginya Akta ini terpakai dan -
e. yang diambil kerja
secara langsung oleh majikan utama mengenai apa-apa kerja industri itu, atau
yang bersampingan dengan atau sebagai permulaan bagi atau yang berkaitan
dengan kerja industri itu, sama ada kerja itu dilakukan oleh pekerja itu di
tempat kerja atau di tempat lain;
f. yang diambil kerja oleh
atau melalui seseorang majikan langsung di tempat kerja industri itu atau di
bawah pengawasan majikan utama atau ejennya mengenai kerja yang biasanya
menjadi sebahagian daripada kerja industri itu, atau yang menjadi permulaan
bagi kerja yang dijalankan dalam atau bersampingan dengan maksud industri
itu: atau
g. yang perkhidmatannya
dipinjamkan atau disewakan sementara kepada majikan utama oleh orang yang
dengannya orang yang perkhidmatannya dipinjamkan atau disewakan itu telah
memasuki suatu kontrak perkhidmatan;
"pembekalan", berhubungan dengan apa-apa loji
atau bahan, ertiya pembekalan melalui penjualan, pertukaran, pemajakan,
penyewaan atau sewabeli, sama ada sebagai prinsipal atau ejen bagi yang lain;
"penghuni", berhubungan dengan tempat kerja, ertinya seseorang yang menguruskan atau mengawal tempat kerja; "premis" termasuklah--
h. mana-mana tanah,
bangunan atau bahagian mana-mana bangunan;
i. mana-mana kenderaan,
vesel atau pesawat udara:
j. apa-apa pepasangan di
atas tanah, pepasangan luar pesisir atau pepasangan lain sama ada di atas
dasar atau yang terapung di atas mana-mana air; dan
k. mana-mana khemah atau
struktur boleh alih;
"setiausaha" ertinya setiausaha yang dilantik
di bawah subseksyen 12(1);
"tempat kerja" ertinya premis tempat orangorang bekerja atau premis yang digunakan bagi penyimpanan loji atau bahan.
(2)Bagi maksud Akta ini, risiko yang berbangkit
daripada aktiviti orang-orang yang sedang bekerja hendaklah dikira sebagai
termasuk risiko yang berkaitan dengan cara suatu pengusahaan dijalankan, loji
atau bahan yang digunakan bagi maksud sesuatu pengusahaan dan keadaan premis
yang digunakan sedemikian atau mana-mana bahagiannya.
(3) Bagi maksud
Akta ini -
l. "kerja"
ertinya kerja sebagai seorang pekerja atau sebagai orang yang bekerja
sendiri;
m. seseorang pekerja
disifatkan sedang bekerja sepanjang masa dia berada di tempat kerjanya tetapi
tidak selainnya; dan
n. orang yang bekerja
sendiri adalah sedang bekerja sepanjang masa yang ditumpukannya kepada kerja
sebagai seorang yang bekerja sendiri.
4.
Tujuan Akta ini adalah -
a.
untuk memastikan keselamatan, kesihatan dan kebajikan
orangorang yang sedang bekerja terhadap risiko kepada keselamatan atau
kesihatan yang berbangkit daripada aktiviti orang-orang yang sedang
bekerja;	
b.
untuk melindungi orang-orang di tempat kerja selain
daripada orang-orang yang sedang bekerja terhadap risiko keselamatan atau
kesihatan yang berbangkit daripada aktiviti orang-orang yang sedang bekerja;
c.
untuk menggalakkan suatu persekitaran pekerjaan bagi
orang-orang yang sedang bekerja yang disesuaikan dengan keperluan fisiologi
dan psikologi mereka;
d.
untuk mengadakan cara yang menurutnya perundangan
keselamatan dan kesihatan pekerjaan yang berkaitan boleh digantikan secara
berperingkat-peringkat oleh sistem	peraturan dan tataamalan industri
yang diluluskan, yang berjalan secara bergabung dengan peruntukan Akta ini
yang dimaksudkan untuk mengekalkan atau memperbaiki standard keselamatan dan
kesihatan.
|
|
5. Menteri hendaklah melantik
seorang pegawai awam menjadi Ketua Pengarah Keselamatan dan Kesihatan
Pekerjaan, dalam Akta ini disebut "Ketua Pengarah", bagi maksud
menjalankan kuasa-kuasa, melaksanakan fungsi-fungsi dan menunaikan kewajipan-kewajipan
yang diberikan kepadanya di bawah Akta ini.
Menteri boleh melantik, daripada kalangan pegawai awam, sekian bilangan Timbalan Ketua Pengarah, Pengarah, Timbalan Pengarah, Penolong Pengarah dan pegawai-pegawai keselamatan dan kesihatan pekerjaan lain sebagaimana yang perlu bagi maksud-maksud Akta ini. Jika atas apa-apa sebab Ketua Pengarah tidak dapat menjalankan kuasa-kuasa atau menunaikan kewajipan-kewajipan jawatannya, kuasa-kuasa itu hendaklah ada pada dan bolehlah dijalankan dan kewajipan-kewajipan itu hendaklah ditunaikan oleh Timbalan Ketua Pengarah. Tertakluk kepada apa-apa pembatasan yang ditetapkan melalui peraturan yang dibuat di bawah Bahagian XIV Akta ini, seseorang pegawai yang dilantik di bawah subseksyen (2) hendaklah melaksanakan kesemua kewajipan yang dikenakan ke atas, dan boleh menjalankan kesemua kuasa yang diberikan kepada Ketua Pengarah di bawah Akta ini, dan tiap-tiap kewajipan yang dilaksanakan dan kuasa yang dijalankan hendaklah disifatkan telah dilaksanakan dan dijalankan dengan sewajarnya bagi maksud-maksud Akta ini.
6. Ketua Pengarah boleh,
sebagaimana yang difikirkannya patut, melantik seseorang atau sesuatu badan
pemeriksaan bebas daripada mana-mana industri untuk menasihati atau
membantunya dalam menjalankan tujuan-tujuan dan maksud-maksud Akta ini.
Seseorang atau sesuatu badan
pemeriksaan bebas yang dilantik di bawah subseksyen (1) hendaklah dibayar
apa-apa elaun, fee atau bayaran ganti yang ditentukan oleh Menteri.
1. Seseorang pegawai yang dilantik di bawah subseksyen 5(2) dan
seseorang atau sesuatu badan pemeriksaan bebas yang dilantik di bawah
subseksyen (1) hendaklah tertakluk kepada kawalan, arahan dan pengawasan
Ketua Pengarah.
Ketua Pengarah dan semua pegawai
yang dilantik di bawah subseksyen 5(2), dan seseorang atau sesuatu badan
pemeriksaan bebas yang dilantik di bawah subseksyen (1), hendaklah disifatkan
sebagai pegawai awam mengikut pengertian Kanun Keseksaan.
Bab 45.
7. Ketua Pengarah hendaklah
mengeluarkan kepada tiaptiap pegawai yang dilantik di bawah Akta; ini suatu
perakuan pemberikuasaan yang hendaklah ditunjukkan apabila diminta kepada
penghuni atau; mana-mana orang yang menjaga sesuatu tempat kerja yang pegawai
itu berhasrat untuk memasuki menurut Akta ini.
Dalam hal Ketua Pengarah, perakuan pemberikuasaannya hendaklah dikeluarkan oleh Menteri. |
MAJLIS
NEGARA BAGI KESELAMATAN DAN KESIHATAN PEKERJAAN
Maka
hendaklah ditubuhkan suatu majlis yang dikenali sebagai "Majlis Negara
bagi Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan".
(1)
Majlis hendaklah terdiri daripada tidak kurang daripada dua belas dan tidak
lebih daripada lima belas anggota yang hendaklah dilantik oleh Menteri, dan
daripadanya -
(a)tiga
orang hendaklah daripada organisasi yang mewakili majikan;
(b)tiga
orang hendaklah daripada organisasi yangmewakili pekerja;
(c)tiga
orang atau lebih hendaklah daripada Kementerian atau Jabatan yang
tanggung-jawabnya adalah berhubungan dengan keselamatan dan kesihatan
pekerjaan; dan
(d)tiga
orang atau lebih, yang daripadanya sekurang-kurangnya seorang hendaklah
wanita, hendaklah daripada organisasi atau badan profesional yang aktiviti
anggotanya adalah berhubungan dengan keselamatan dan kesihatan pekerjaan dan
yang, pada pendapat Menteri, boleh menyumbang kepada kerja Majlis .
(2) Menteri hendaklah melantik
seorang Pengerusi dan seorang Timbalan Pengerusi Majlis daripada kalangan
orang yang disebut dalam subseksyen (1).
Peruntukan Jadual Kedua hendaklah
terpakai bagi anggota Majlis.
(1) Majlis hendaklah mempunyai
kuasa untuk melakukan semua perkara yang suaimanfaat atau semunasabahnya
perlu bagi atau bersampingan dengan penjalanan tujuan-tujuan Akta ini.
(2) Majlis boleh, dan apabila
diminta oleh Menteri supaya berbuat demikian hendaklah, menjalankan
penyiasatan dan membuat laporan dan syor kepadanya berkenaan dengan apa-apa
perkara berhubungan dengan tujuan-tujuan Akta ini dan, terutamanya, tetapi
tanpa menjejaskan keluasan makna peruntukan di atas, berkenaan dengan-
(a) perubahan yang dianggapnya
wajar bagi perundangan keselamatan dan kesihatan pekerjaan;
(b)
pemajuan pentadbiran dan penguatkuasaan perundangan keselamatan dan kesihatan
pekerjaan;
(c)
penggalakan hubungan kerjasama perundingan antara pengurusan dengan buruh
tentang keselamatan, kesihatan dan kebajikan orang--orang yang sedang
bekerja;
(d)
masalah-masalah khusus berkenaan dengan keselamatan, kesihatan dan kebajikan
pekerjaan wanita, orang-orang cacat dan golongan-golongan lain dalam
masyarakat;
(e)
penubuhan kaedah-kaedah kawalan yang mencukupi bagi kimia industri di tempat
kerja;
(f)
penganalisisan statistik mengenai kematian dan kecederaan yang berhubungan
dengan pekerjaan;
(g)
pengadaan kemudahan penjagaan kesihatan di tempat kerja;
(h)
penggalakan pembangunan dan penerima-pakaian melalui undang-undang tataamalan
industri yang berhubungan dengan kesela-matan, kesihatan dan kebajikan
pekerjaan;
(i)
pembangunan rancangan dan kemudahan pemulihan untuk membantu orang-orang yang
cedera di tempat kerja.
(1) Menteri
hendaklah melantik seorang pegawai awam daripada pejabat Ketua Pengarah
menjadi setiausaha kepada Majlis.
(2) Majlis
boleh, dengan kelulusan Menteri, membuat perkiraan bagi penggunaan
perkhidmatan mana-mana kakitangan atau kemudahan pejabat Ketua Pengarah.
(1) Majlis
boleh--
(a) menubuhkan
jawatankuasa berkenaan dengan industri yang berbeza bagi maksud membantu
Majlis melaksanakan fungsi-fungsinya yang berhubungan dengan tataamalan
industri; dan
(b) menubuhkan
apa-apa jawatankuasa lain yang difikirkannya patut bagi maksud membantu
Majlis melaksanakan fungsi-fungsinya yang lain.
(2) Jawatankuasa
hendaklah terdiri daripada sekian bilangan orang yang boieh dilantik oleh
Majlis daripada kalangan anggotanya.
(3) Walau apa
pun peruntukan subseksyen (2), Majlis boleh mempelawa mana-mana orang atau
wakil mana-mana organisasi untuk menasihati sesuatu jawatankuasa yang
ditubuhkan di bawah subseksyen (1) dalam menjalankan fungsi-fungsinya.
(4) Seseorang
yang dilantik di bawah subseksyen (2) atau dipelawa menjadi anggota sesuatu
jawatankuasa di bawah subseksyen (3) boleh dibayar apa-apa elaun yang boleh
ditentukan oleh Majlis dengan kelulusan Menteri
Majlis
hendaklah, dengan seberapa segera yang praktik, selepas 30hb Jun tetapi
sebelum 31hb Disember setiap tahun, menyediakan dan mengemukakan kepada
Menteri laporan aktivitinya bagi tempoh dua belas bulan yang berakhir pada
30hb Jun setiap tahun.
|
28. (1) Jika Menteri mendapati
bahawa dalam mana-mana industri atau kelas atau jenis industri -
(a) kes-kes penyakit telah terjadi yang dia mempunyai sebab untuk
percaya mungkin disebabkan oleh jenis proses atau keadaan lain kerja;
(b) oleh
sebab perubahan dalam mana-mana proses atau dalam bahan yang digunakan dalam
mana-mana proses atau, oleh sebab pengenalan apa-apa proses baru atau bahan
baru bagi kegunaan dalam sesuatu proses, mungkin terdapat risiko kecederaan
kepada kesihatan orang-orang yang diambil kerja dalam proses itu;
(c) orang-orang di bawah umur enam belas tahun yang diambil kerja
atau yang akan diambil kerja dalam kerja yang boleh menyebabkan risiko
kecederaan kepada kesihatan mereka; atau
(d) mungkin
terdapat risiko kecederaan kepada kesihatan orang-orang yang diambil kerja
dalam mana-mana pekerjaan yang dinyatakan dalam Jadual Ketiga, atau daripada
apa-apa bahan atau benda yang dibawa ke industri itu untuk digunakan atau
dikendalikan dalamnya atau daripada apa-apa perubahan keadaan dalam industri
itu, dia boleh membuat peraturan-peraturan menghendaki supaya perkiraan
munasabah sebagaimana yang dinyatakan dalam peraturan-peraturan itu dibuat
bagi pengawasan perubatan dan pemeriksaan perubatan, tidak termasuk rawatan
perubatan yang bersifat pencegahan, orang-orang atau mana-mana golongan orang
yang diambil kerja dalam industri atau kelas atau jenis industri itu.
(2)
Peraturan-peraturan yang dibuat di bawah seksyen ini boleh menghendaki
pengawasan perubatan dijalankan oleh orang-orang yang didaftarkan dengan
Ketua Pengarah, dan boleh menetapkan kelayakan dan syarat lain yang hendaklah
dipenuhi untuk didaftarkan bagi maksud seksyen ini.
(3) Seseorang
majikan yang melanggar peruntukan seksyen ini atau mana-mana peraturan yang
dibuat di bawahnya adalah melakukan suatu kesalahan dan, apabila disabitkan,
boleh didenda tidak melebihi
29. (1) Seksyen ini hendaklah
terpakai bagi apa-apa kelas atau jenis industri yang ditentukan oleh
Menteri melalui perintah yang disiarkan dalam
(2) Seseorang
penghuni suatu tempat kerja yang baginya seksyen ini terpakai hendaklah
mengambil kerja seorang orang kompeten untuk bertindak sebagai pegawai
keselamatan dan kesihatan di tempat kerja.
(3) Pegawai
keselamatan dan kesihatan hendaklah diambil kerja semata-mata bagi maksud
menjamin pematuhan wajar di tempat kerja akan peruntukan Akta ini dan
mana-mana peraturan yang dibuat di bawahnya dan penggalakan penjalanan
selamat kerja di tempat kerja itu.
(4) Pegawai
keselamatan dan kesihatan hendaklah memiliki apa-apa kelayakan atau telah
menerima apa-apa latihan yang ditetapkan oleh Menteri dari semasa ke semasa
melalui pemberitahuan dalam
(5) Seseorang
penghuni yang melanggar peruntukan seksyen ini adalah melakukan suatu
kesalahan dan, apabila disabitkan, boleh didenda tidak melebihi
30. (1)
Tiap-tiap majikan hendaklah menubuhkan jawatankuasa keselamatan dan kesihatan
di tempat kerja mengikut seksyen ini jika -
(a) terdapat empat puluh orang atau lebih diambil kerja
di tempat kerja; atau
(b) Ketua Pengarah mengarahkan penubuhan jawatankuasa
sedemikian di tempat kerja.
(2) Keanggotaan jawatankuasa keselamatan dan kesihatan
yang ditubuhkan di bawah subseksyen (1), pemilihan atau perlantikan
orang-orang ke jawatankuasa itu, kuasa anggota-anggota jawatankuasa itu dan
apa-apa perkara lain yang berhubungan dengan penubuhan atau prosedur
jawatankuasa itu hendaklah sebagaimana yang ditetapkan.
(3) Tiap-tiap majikan hendaklah berunding dengan
jawatankuasa keselamatan dan kesihatan itu dengan tujuan untuk membuat dan
menyenggarakan perkiraan yang akan membolehkannya dan pekerja-pekerjanya
bekerjasama dengan berkesan dalam menggalakkan dan membangunkan
langkah-langkah untuk memastikan keselamatan dan kesihatan pekerja-pekerja di
tempat kerja, dan dalam mengukur keberkesanan langkah-langkah itu.
(4) ;Seseorang yang melanggar peruntukan seksyen ini
adalah melakukan suatu kesalahan dan, apabila disabitkan, boleh didenda tidak
melebihi lima ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi enam
bulan atau kedua-duanya.
31. Jawatankuasa keselamatan dan
kesihatan yang ditubuhkan di tempat kerja menurut seksyen 30 -
a. hendaklah sentiasa mengkaji semula langkah-langkah yang
diambil untuk memastikan keselamatan dan kesihatan orang-orang di tempat
kerja;
b. hendaklah menyiasat apa-apa perkara di tempat kerja -
i.
yang dianggap
oleh anggota jawatankuasa itu atau orang yang diambil kerja di tempat kerja
itu adalah tidak selamat atau merupakan risiko kepada kesihatan; dan
ii.
yang telah
dibawa kepada perhatian majikan;
(c) hendaklah
(d) hendaklah mempunyai apa-apa fungsi lain yang boleh ditetapkan.
|
PEMBERITAHUAN MENGENAI
KEMALANGAN, KEJADIAN BERBAHAYA, KERACUNAN PEKERJAAN DAN PENYAKIT PEKERJAAN,
DAN SIASATAN
(1) Seseorang majikan hendaklah
memberitahu pejabat keselamatan dan kesihatan pekerjaan yang terdekat
mengenai apa-apa kemalangan, kejadian berbahaya, keracunan pekerjaan atau
penyakit pekerjaan yang telah terjadi atau mungkin akan terjadi di tempat
kerja.
(2) Tiap-tiap pengamal perubatan berdaftar atau pegawai perubatan yang merawat, atau dipanggil untuk melawat, seseorang pesakit yang dia percaya menghidap mana-mana penyakit yang disenaraikan dalam Jadual Ketiga Akta Kilang dan Jentera 1967, atau mana-mana penyakit yang dinamakan dalam mana-mana peraturan atau perintah yang dibuat oleh Menteri di bawah Akta ini, atau keracunan pekerjaan hendaklah melaporkan perkara itu kepada Ketua Pengarah.
Ketua Pengarah boleh mengarahkan
supaya siasatan diadakan
(1) Jika pada
pendapat Ketua Pengarah, suatu siasatan patut diadakan mengenai sifat dan
punca kemalangan, kejadian berbahaya, keracunan pekerjaan atau penyakit
pekerjaan, dia boleh menyebabkan siasatan sedemikian diadakan oleh seorang
pegawai keselamatan dan kesihatan pekerjaan.
(2) Ketua
Pengarah boleh melantik seorang atau lebih daripada seorang yang mempunyai
kemahiran atau kepakaran kejuruteraan, perubatan atau kemahiran atau
kepakaran lain yang sesuai untuk berkhidmat sebagai pengapit dalam mana-mana
siasatan sedemikian.
(3) Tiap-tiap
orang yang bukan pegawai awam yang berkhidmat sebagai pengapit dalam siasatan
itu boleh dibayar elaun pada kadar atau kadar-kadar yang ditentukan oleh
Menteri.
Kuasa
pegawai keselamatan dan kesihatan pekerjaan dalam siasatan
34.
Bagi maksud mengadakan suatu siasatan di bawah Akta ini, seseorang pegawai
keselamatan dan kesihatan hendaklah mempunyai kuasa untuk mengendalikan
sumpah dan ikrar dan hendaklah terletakhak dengan kuasa Majistret Kelas
Pertama untuk memaksa kehadiran saksi-saksi dan memaksa pengemukaan
dokumen-dokumen, memelihara keteraturan dan selainnya menjalankan siasatan
dengan sewajarnya, dan semua orang yang dipanggil untuk menghadiri siasatan
itu adalah terikat di sisi undang-undang untuk hadir.
|
LARANGAN TERHADAP PENGGUNAAN LOJI
ATAU BAHAN
35. (1) Walau apapun mana-mana
undang-undang bertulis yang berlawanan, Ketua Pengarah boleh melalui perintah
yang disiarkan dalam Warta, melarang penggunaan apa-apa loji atau
bahan yang pada pendapatnya mungkin akan menjejaskan keselamatan dan
kesihatan orang-orang semasa bekerja.
1. Jika Ketua Pengarah bercadang untuk menjalankan kuasanya di
bawah subseksyen (1) dia hendaklah, sebelum membuat perintah itu, meminta
pendapat mana-mana jabatan Kerajaan atau badan lain yang pada hematnya
sesuai.
36. Seseorang yang terkilan oleh
sesuatu perintah yang dibuat di bawah subseksyen 35(1) boleh dalam masa tiga
puluh hari dari perintah itu, membuat rayuan kepada setiausaha kepada Majlis
yang hendaklah menghantar rayuan itu kepada suatu jawatankuasa rayuan yang
dilantik oleh Menteri di bawah seksyen 63.
|
TATAAMALAN
INDUSTRI
37.
Menteri boleh, atas syor Majlis atau Ketua Pengarah, meluluskan tataamalan
industri yang terdiri daripada arahan-arahan yang pada hematnya perlu atau
patut untuk panduan orang-orang dalam mematuhi kehendak-kehendak peruntukan
Akta ini.
Menteri boleh, atas syor Majlis atau Ketua Pengarah,
dari semasa ke semasa mengkaji semula tataamalan industri itu dengan meminda,
memotong, mengubah atau menambah peruntukan tataamalan industri itu.
Suatu tataamalan industri boleh -
(a) terdiri
daripada apa-apa tata, standard, kaedah, spesifikasi atau peruntukan
berhubungan dengan keselamatan atau kesihatan pekerjaan yang diluluskan oleh
Menteri; atau
(b)memakai,
mengandungi atau merujuk kepada mana-mana dokumen yang dirumus atau disiarkan
oleh mana-mana badan atau pihak berkuasa yang berkuatkuasa pada masa
tataamalan industri itu diluluskan atau sebagaimana yang dipinda, dirumus
atau disiarkan dari semasa ke semasa.
Menteri
hendaklah menyebabkan disiarkan dalam Warta kelulusan sesuatu
tataamalan industri dan pemindaan atau pembatalannya.
38 Dalam
mana-mana prosiding di bawah Akta ini atau mana-mana peraturan yang dibuat di
bawahnya yang dalamnya dikatakan bahawa seseorang telah melanggar atau tidak
mematuhi peruntukan Akta atau mana-mana peraturan yang dibuat di bawahnya
yang berhubungan dengannya suatu tataamalan industri yang diluluskan
berkuatkuasa pada masa pelanggaran atau ketakpatuhan yang dikatakan itu -
(a) tataamalan industri yang diluluskan itu
hendaklah boleh diterima sebagai keterangan dalam prosiding itu; dan
(b) ;jika mahkamah berpuas hati berhubungan
dengan apa-apa perkara yang perlu dibuktikan oleh pihak pendakwa bagi
membuktikan pelanggaran atau kegagalan yang dikatakan itu bahawa -
(i) peruntukan tataamalan industri yang diluluskan itu
adalah relevan kepada perkara itu; dan
(ii) orang itu pada bila-bila masa tidak mematuhi
peruntukan tataamalan industri yang diluluskan itu, perkara itu hendaklah
dikira sebagai terbukti melainkan jika mahkamah berpuas hati bahawa berkenaan
dengan perkara itu orang itu telah mematuhi peruntukan Akta ini selain
daripada dengan cara mematuhi peruntukan tataamalan industri yang diluluskan
itu.
|
LIABILITI
BAGI KESALAHAN
Penalti
am
59. Tiada apa-apa jua dalam Bahagian IV, V dan VI dan tataamalan
industri yang relevan boleh ditafsirkan sebagai-
(a) memberikan hak tindakan dalam mana-mana prosiding
sivil berkenaan dengan apa-apa pelanggaran, sama ada melalui perbuatan atau
peninggalan, mana-mana peruntukan Bahagian itu;
(b) memberikan pembelaan terhadap
sesuatu tindakan dalam mana-mana prosiding sivil atau selainnya yang
menyentuh hak tindakan dalam mana-mana prosiding sivil; atau
(c) menyentuh takat, jika ada, sesuatu hak tindakan
berbangkit atau prosiding sivil boleh diambil berkenaan dengan kemungkiran
kewajipan-kewajipan yang dikenakan oleh perundangan lain berkaitan dengan
keselamatan dan kesihatan.
60. Dalam
apa-apa prosiding bagi sesuatu kesalahan di bawah Akta ini atau mana-mana
peraturan yang dibuat di bawahnya kerana tidak mematuhi kewajipan atau
kehendak supaya berbuat sesuatu setakat yang praktik, atau supaya menggunakan
cara praktik yang terbaik untuk membuat sesuatu, tertuduh hendaklah membuktikan
bahawa tidaklah praktik untuk membuat lebih daripada yang telah sebenarnya
dibuat untuk memenuhi kewajipan atau kehendak itu, atau bahawa tidak ada cara
praktik yang lebih baik daripada yang telah sebenarnya digunakan untuk
memenuhi kewajipan atau kehendak itu.
61. Pendakwaan
berkenaan dengan kesalahan-kesalahan yang dilakukan di bawah Akta ini atau
mana-mana peraturan yang dibuat di bawahnya boleh, dengan keizinan bertulis
terlebih dahulu daripada Pendakwa Raya, dimulakan dan dijalankan oleh
seseorang pegawai keselamatan dan kesihatan pekerjaan atau oleh seseorang
pegawai yang khusus diberikuasa secara bertulis oleh Ketua Pengarah tertakluk
kepada peruntukan Kanun Prosedur Jenayah.
62. (1) Menteri boleh melalui
perintah dalam
(2) Ketua
Pengarah boleh pada bila-bila masa sebelum sabitan mengkompaun mana-mana
kesalahan yang ditetapkan di bawah subseksyen (1) sebagai kesalahan yang boleh
dikompaun dengan memungut daripada orang yang semunasabahnya disyaki telah
melakukan kesalahan itu sejumlah wang yang tidak melebihi suatu amaun denda
maksimum yang boleh dikenakan ke atas orang itu sekiranya dia disabitkan atas
kesalahan itu;
Dengan syarat bahawa Ketua Pengarah tidak boleh menjalankan kuasanya di bawah seksyen ini melainkan jika orang itu secara bertulis mengaku bahawa dia telah melakukan kesalahan itu dan meminta Ketua Pengarah memperlakukan kesalahan itu di bawah seksyen ini. |
RAYUAN
63. Menteri boleh melantik jawatankuasa
jawatankuasa rayuan bagi maksud menimbangkan apa-apa rayuan yang dibuat di
bawah seksyen 36 atau 50.
Sesuatu jawatankuasa rayuan
hendaklah terdiri daripada Pengerusi yang hendaklah dilantik oleh Menteri
daripada kalangan anggota Majlis dan dua orang lain yang hendaklah dilantik
oleh Menteri yang, pada pendapatnya, mempunyai pengalaman dan pengetahuan
luas dalam perkara-perkara yang berhubungan dengan hal perkara rayuan itu.
Tiap-tiap anggota sesuatu
jawatankuasa rayuan boleh dibayar elaun pada kadar atau kadar-kadar yang
ditentukan oleh Menteri.
(1) Sesuatu jawatankuasa rayuan
boleh, selepas mendengar suatu rayuan mengesahkan, membatalkan atau mengubah
sesuatu perintah yang dibuat oleh Ketua Pengarah di bawah seksyen 35, sesuatu
keputusan yang dibuat oleh Ketua Pengarah di bawah subseksyen 50(1), atau
sesuatu notis perbaikan atau larangan yang dikeluarkan oleh Ketua Pengarah di
bawah seksyen 48.
(2) Sesuatu jawatankuasa rayuan
hendaklah memutuskan dan memberitahu keputusannya dengan cepat kepada orang
yang membuat rayuan itu.
65. Keputusan sesuatu
jawatankuasa rayuan adalah muktamad dan konklusif dan tidak boleh
dipersoalkan dalam mana-mana mahkamah.
PFRATURAN-PERATURAN
66. (1) Menteri boleh membuat
peraturan-peraturan bagi atau berkenaan dengan keselamatan, kesihatan dan
kebajikan orang-orang semasa bekerja bagi mencapai tujuan-tujuan Akta ini.
(2) Khususnya
dan tanpa menjejaskan keluasan makna subseksyen (1), peraturan-peraturan itu
boleh -
(a) mengawalselia
atau melarang--
(i) pengilangan,
pembekalan atau penggunaan apa-apa loji;
(ii) pengilangan,
pembekalan, penyimpanan, pengangkutan atau penggunaan apa-apa bahan; dan
(iii) penjalanan
apa-apa proses atau penjalanan apa-apa pengendalian;
(b) menetapkan
kehendak berkenaan dengan rekabentuk, pembinaan, pengawalan, penempatan,
pemasangan, permulaan penggunaan, penelitian, pembaikan, penyeriggaraan,
pengubahan, penyesuaian, pembukaan, pengujian, penandaan atau pemeriksaan
manamana loji;
(c)
menetapkan kehendak berkenaan dengan penelitian, pengujian penganalisisan,
pelabelan atau penandaan apa-apa bahan;
(d) menetapkan
masa dan cara majikan atau orang-orang yang ditentukan lain yang dikehendaki
meneliti, menguji, menganalisis, melabel atau menandakan apa-apa bahan;
(e) menetapkan
kehendak supaya menahan diri daripada makan, minum atau rnerokok dalam
mana-mana keadaan yang melibatkan risiko penyerapan apa-apa bahan atau risiko
kecederaan atau keracunan yang berbangkit daripada penggunaan apa-apa bahan;
(f) menetapkan
kehendak berkenaan dengan arahan, latihan dan penyeliaan orang-orang yang
sedang bekerja;
(g) menetapkan
prosedur bagi seseorang majikan untuk memberitahu apa-apa kemalangan,
kejadian berbahaya, keracunan pekerjaan atau penyakit pekerjaan;
(h) menetapkan
perkiraan yang hendaklah dibuat berkenaan dengan pengambilan apa-apa tindakan
atau langkah berjagajaga untuk mengelakkan, atau sekiranya berlaku, apa-apa
kemalangan atau kejadian berbahaya:
(i) melarang
atau menghendaki pengambilan apa-apa tindakan sekiranya berlaku apa-apa
kemalangan atau kejadian berbahaya;
(j)
menetapkan kehendak berkenaan dengan pengadaan dan penggunaan pakaian atau
kelengkapan perlindungan dan kelengkapan penyelamat dalam hal keadaan
tertentu;
(k) menetapkan
standard berhubungan dengan penggunaan bagi, termasuklah standard pendedahan
kepada, apa-apa bahaya fizikal, biologi, kimia atau psikologi;
(l)
mengawalselia dan menghendaki pengawasan oleh majikan atau penghuni keadaan
di tempat kerja termasuklah kesihatan pekerja mereka;
(m)
memastikan pengadaan kemudahan kebajikan yang memadai oleh majikan bagi
orang-orang yang sedang bekerja;
(n) menghendaki
majikan menyimpan dan memelihara rekodrekod dan dokumen-dokumen lain;
(o)
menetapkan komposisi, kuasa, fungsi dan prosedur jawatankuasa- jawatankuasa
keselamatan dan kesihatan dan mengawalselia pemilihan atau perlantikan anggota
jawatankuasa itu dan perkara-perkara berkaitan yang lain;
(p) menetapkan
cara menjalankan siasatan di bawah seksyen 33 dan bagi mendengar rayuan di
bawah seksyen 36 atau 50
(q) menetapkan
fee yang kena dibayar atau boleh dikenakan bagi melakukan apa-apa perbuatan
atau mengadakan apaapa perkhidmatan bagi maksud Akta ini atau mana-mana
peraturan yang dibuat di bawahnya;
(r)
menetapkan kesalahankesalahan yang boleh dikompaun dan kaedah dan prosedur
yang dikehendaki dipatuhi;
(s)
menetapkan kehendak bagi menggunakhidmat pegawai perubatan dan prosedur bagi
pendaftaran pengawai perubatan itu;
(t) menetapkan
kehendak bagi mengambil kerja pegawai keselamatan dan kesihatan, latihan yang
diperlukan bagi pegawai keselamatan dan kesihatan dan prosedur bagi pendaftarannya
(u) menetapkan
apa-apa perkara lain yang pada hemat Menteri suaimanfaat atau perlu bagi
menjalankan Akta ini dengan lebih baik.
PELBAGAI
67. (1)
Kecuali bagi sesuatu siasatan di bawah Akta ini atau dalam mana-mana
prosiding mahkamah berhubungan dengan pelakuan kesalahan di bawah Akta ini
atau mana-mana peraturan yang dibuat di bawahnya tiada seorang pun boleh
mendedahkan apa-apa perkara termasuklah apa-apa rahsia pengilangan atau
komersil yang sampai ke pengetahuannya atau yang didapatinya semasa
melaksanakan tugasnya di bawah Akta ini.
(2) Seseorang yang melanggar peruntukan seksyen ini
adalah melakukan suatu kesalahan dan, apabila disabitkan, boleh didenda tidak
melebihi dua puluh ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak
melebihi dua tahun atau kedua-duanya.
|
No comments:
Post a Comment