Sunday 16 June 2013

Program Komuniti Sihat Sejahtera Daerah Sik



Cadangan Program Komuniti sihat Sejahtera Daerah Sik


Sejak dua tahun yang lalu, kita telah melihat satu trend anjakan asas dalam persekitaran masyarakat kita yang mula tercabar disebabkan oleh beberapa bencana seperti  wabak demam Dengie, wabak Demam Malaria, yang banyak sekali sejarah kematian penduduk Malaysia,disamping  kegawatan ekonomi Negara dan dunia secara global, rekod kemerosotan dalam pasaran saham dan tragidi kebakaran, Tsunami dan sebagainya lagi. Secara konsisten telah berlaku, dan masyarakat kita juga telah memberikan tindakbalas yang positiv kepada semua krisis ini secra luarannya dihadapi dengan tenaga kolektif dan komitmen dan menghadapi dengan cabaran yang berterusan, dengan keyakinan dan harapan kita akan berjaya muncul sebagai sebuah masyarakat dan individu yang lebih baik daripada sebelumnya. Sepanjang dua tahun yang lepas, tahap Kesihatan komuniti menurun  terlalu rendah . Penurunan ini  walau bagaimanapun juga ianya tidak mewakili anjakan keseluruhan tahap kesihatan penduduk di sini tetapi menjadi kesinambungan tren kejadian wabak. Mengikut kajian kesihatan komuniti inisiatif komuniti sihat 2009, Penduduk yang lebih dewasa di Malaysia gemuk, akan menghadapi penyakit mempunyai kencing manis, tekanan darah tinggi dan kolesterol tinggi berbanding tiga tahun lalu. Dan gambaran yang sama untuk anak-anak tempatan kita. Walaupun kerja-kerja kawalan dan pencegahan disasarkan dan sengat aktif dikalangan kakitangan Jabatan Kesihatan ianya tidak berkesan tanpa [Pasukan Komuniti Sihat] pasukan tindakan masyarakat yang sihat, ada banyak kerja dan aktiviti harus di rancang dan  dilakukan.


1.   MALARIA
Mengurangkan morbiliti dan mortaliti penyakit yang disebabkan oleh Malaria. Mencegah kedatangan semula Malaria ke kawasan di mana tiada kes tempatan berlaku Matlamat kadar insiden malaria ialah tidak melebihi 1 kes/10,000 penduduk. Mengurangkan kadar fataliti sehingga mencapai  0%.

2.  DENGGI
Mengurangkan morbiditi dan mortaliti  yang disebabkan oleh Demam Denggi dan Demam Denggi Berdarah.
Mengawal dan mencegah penyakit Demam Denggi (DD) bagi memastikan kadar insiden DD tidak melebihi 16 kes/100,000 penduduk.

Matlamat kadar insiden bagi Demam Denggi Berdarah (DDB) ialah kurang dari 2 kes DDB/100,000 penduduk.

Matlamat kadar fataliti ialah seperti berikut:
Bagi DD < 4/1000 kes (0.4%).
Bagi DDB < 10/1000 kes (1%).


3.  FILARIASIS
Membasmi penyakit Filariasis di kawasan filariasis jenis periodik. Mengurangkan insiden penyakit Filariasis di bawah paras 3% kadar mikrofilaria di kawasan berfilariasis sub-periodik dan jangkitan campuran.

4.  JAPANESE ENCEPHALITIS
Mengurangkan morbiditi dan mortaliti penyakit ini bagi golongan penduduk tertentu.

5.  TIFUS
Mengurangkan morbiditi dan mortaliti penyakit Tifus di kalangan kumpulan tertentu.

6.  HAWAR  (PLAGUE)
Mencegah kemasukan semula penyakit Hawar ke daerah ini.

7.  DEMAM KUNING  (YELLOW FEVER)
Mencegah kemasukan penyakit demam kuning ke daerah ini.

LAIN-LAIN MASAALAH PENYAKIT TIDAK BERJANGKIT DALAM KOMUNITI  DI DAERAH SIK

Kadar obesiti meningkat tiga kali ganda

KESIHATAN dan Morbiditi Kebangsaan pada tahun 2006 menunjukkan orang dewasa Malaysia yang berlebihan berat badan telah meningkat kepada 29 peratus berbanding 16 peratus pada 1996. Pembantu Menteri Kewangan, Datuk Tawfiq Abu Bakar Titingan berkata kadar obesiti pula telah meningkat lebih tiga kali ganda, iaitu 14 peratus berbanding hanya 4 peratus dahulu. “Kajian yang dijalankan di kawasan Tawau pada tahun ini juga menunjukkan kejadian lebih berat badan dan obesiti adalah tinggi. Kajian ini melibatkan anggota kerajaan di Rumah Persekutuan Tawau, anggota kesihatan awam dan penduduk Taman Sri Balung,” katanya. Beliau berkata demikian semasa merasmikan Karnival Jom Sihat yang berlangsung di Kompleks Sukan Tawau kelmarin.

Menurut Tawfiq, beban penyakit-penyakit tidak berjangkit di Malaysia juga adalah tinggi.
Katanya, kira-kira 1.7 juta penduduk dewasa Malaysia adalah obes. Malaysia menduduki tempat ke-6 di kalangan negara Asia dengan kadar obesiti yang tertinggi. Tambahnya, lebih kurang 1.5 juta orang dewasa menghidap penyakit diabetes dan 4.8 juta menghidap penyakit hipertensi. “Kematian pra-matang akibat penyakit-penyakit tidak berjangkit di Malaysia juga adalah tinggi.

“Penyakit-penyakit tidak berjangkit ini menyumbang kepada 26 peratus daripada keseluruhan kematian di hospital-hospital Kementerian Kesihatan Malaysia, dan 21.4 peratus daripada kematian ini adalah dari kalangan mereka yang berumur di bawah 60 tahun, iaitu golongan yang produktif dari segi ekonomi,” katanya.

Sehubungan itu, Tawfiq berharap program kesihatan seperti itu dapat meningkatkan kesedaran penjawat awam dan masyarakat setempat untuk mementingkan kesihatan dan mengamalkan cara hidup sihat. Amalan cara hidup sihat, katanya, bukan sahaja dari aspek senaman tetapi juga melalui pemakanan sihat, tidak merokok, dan mengawal stres dengan bijak “

Kemajuan teknologi pada masa kini juga menyebabkan corak kehidupan masyarakat telah berubah. “Tekanan hidup dan amalan kehidupan yang tidak sihat telah menyebabkan terjadinya pelbagai jenis penyakit seperti masalah jantung dan diabetes,” katanya sambil menambah salah satu punca utama yang menyebabkan penyakit-penyakit berkenaan ialah masalah obesiti atau kegemukan.

Lain-Lain Penyakit di Kalangan Masyarakat Terkini



Strok / Angin ahmar
  •  Strok meupakan pembunuh keempat rakyat Malaysia.
  • Kadar peningkatan sebanyak 300% di kalangan rakyat negara ini iaitu 17,909 pada tahun 2005 kepada 52,000 pada tahun 2006.
  •  Lebih 90% daripada mangsa strok meninggal dalam tempoh sebulan.

Kanser Payudara
  • Kanser paling biasa keseluruhannya dan paling biasa di kalangan semua wanita berumur 20 tahun bagi tahun 2002 dan 2003
  •  Seorang wanita di Malaysia mempunyai 1 per 19 kemungkinan menghidap kanser payudara.
  • Lebih daripada separuh daripada wanita yang didiagnosis dengan kanser berumur kurang daripada 50 tahun.
  • Agensi Antarabangsa Globocan yang melakukan penyelidikan kanser pada tahun 2000 melaporkan 3825 kes dilaporkan dan 1707 kematian akibat kanser payudara di Malaysia.
  • Globocan menganggarkan secara kasar kadar kanser payudara di Malaysia sebagai 34.9 per 100,000 orang dengan ASR 41.9 per 100,000 orang.

  1.  TABIAT MEROKOK DI KALANGAN MASYARAKAT


    Diabetes / Kencing Manis
  •  Dianggarkan di seluruh dunia ada kira-kira 250 juta pesakit kencing manis dan catatan menunjukkan kebanyakannya meninggal dunia akibat komplikasi penyakit. Punca utama kematian di kalangan pesakit kencing manis ialah masalah jantung dan kegagalan buah pinggang.
  • Malaysia pesakit kencing manis kini mencecah 1.2 juta orang dengan catatan 650,000 kes baru setiap tahun.
  • Kebanyakan pesakit tidak sedar mereka menghidap penyakit kronik ini hinggalah mengalami pelbagai gejala yang menjejaskan kualiti hidup.
  • Punca utama kematian di kalangan pesakit kencing manis ialah masalah jantung dan kegagalan buah pinggang.
  • Pakar perubatan percaya kebanyakan pesakit menghidap kencing manis beberapa tahun sebelum penyakit dikesan. Yang membimbangkan, lebih lama seseorang itu menghidap kencing manis, lebih tinggi risiko untuk mendapat komplikasi penyakit
  • Orang yang menghidapi kencing manis berisiko menghidapi penyakit kebas kaki, buah pinggang rosak, stroke, sakit jantung dan rosak deria penglihatan 200% lebih tinggi daripada orang yang bebas diabetes.
Sakit Jantung

  • Dianggarkan setiap tahun satu pertiga penduduk dunia atau kira-kira 17 juta orang mati berikutan masalah jantung
  • Di Malaysia, penyakit jantung dan penyakit pulmonari adalah pembunuh utama di hospital kerajaan.
  • 16.5 peratus daripada 45,936 kematian di hospital kerajaan tahun lalu disebabkan penyakit jantung.
  • Menteri Kesihatan Datuk Seri Liow Tiong Lai, penyakit jantung koronari dianggarkan dihidapi 141 orang bagi setiap 100,000 penduduk setiap tahun.
  • Ini bermakna bagi penduduk yang berjumlah 27 juta orang, kira-kira 38,000 kes baru penyakit jantung koronari dijangka berlaku setiap tahun.
  • Kadar kematian akibat serangan jantung adalah 8.89 orang bagi setiap 100,000 penduduk negara ini.
  • Data membuktikan bahawa 38 peratus wanita berbanding 25 peratus lelaki meninggal dunia satu tahun selepas serangan jantung yang pertama.

Obesiti
  • Kegemukan atau obesiti boleh mengakibatkan penyakit jantung, strok, tekanan darah tinggi, diabetis dan kanser.
  • Menteri Kesihatan Datuk Chua Jui Meng berkata , kajian mendapati hampir 3 juta rakyat Malaysia mengalami masalah kegemukan atau obesiti pada tahun 2000.
  • Obesiti boleh mengganggu dan mencederakan organ-organ badan dan seterusnya akan menyebabkan masalah kesihatan yang serius. Selain daripada mengehadkan kegiatan fizikal dan sosial, jangka hayat penghidapnya juga semakin pendek.
Gout
pembedahan gout



    • Gout berlaku apabila garam asid urik yang berlebihan dalam badan membentuk kristal seperti jarum di sendi-sendi tubuh.
    • Selain kesakitan yang amat sangat pada sendi, sesetengah pesakit berkemungkinan menghadapi masalah pembentukan batu karang pada buah pinggang.

    Statistik Penyakit Kritikal Di Malaysia


    Kanser Payudara di Malaysia – Faktanya
    • Kanser payudara adalah kanser paling biasa keseluruhannya dan kanser paling biasa di kalangan semua wanita dari umur 20 tahun di Malaysia bagi tahun 2002 dan 2003
    • Kanser payudara paling biasa di kalangan kaum Cina, kemudian kaum India dan akhirnya kaum Melayu.
    • Kanser payudara menyumbang 31% daripada jumlah kes kanser wanita yang didiagnosis pada tahun 2003. (30.4% dalam 2002)
    ·       Kadar Piawai Umur (ASR) daripada kanser payudara di kalangan wanita ialah 52.8 per 100,000 orang pada 2002 dan 46.2 bagi setiap 100 000 orang pada 2003. Di kalangan kaum Cina, kadarnya lebih tinggi dengan 70.1 bagi setiap 100,000 orang, bagi orang India, ASRnya 61.7 bagi setiap 100,000 orang dan paling rendah di kalangan kaum Melayu dengan kadar 41.9 bagi setiap 100,000 orang. Pada 2003, kadarnya 33.9 bagi kaum Melayu, 59.7 bagi kaum Cina dan 55.8 wanita India.

    • Seorang wanita di Malaysia mempunyai 1 per 19 kemungkinan menghidap kanser payudara dalam hayat mereka.
    • Risiko kumulatif mendapat kanser payudara bagi kaum Cina, kaum India dan kaum Melayu adalah 1 per 14, 1 per 15 dan 1 per 24 masing-masing.
    •  Lebih daripada separuh daripada wanita yang didiagnosis dengan kanser berumur kurang daripada 50 tahun.
    Bagi bandingan, kanser yang kedua kekerapannya di kalangan wanita Malaysia pada 2002 & 2003 adalah kanser serviks yang menyumbang kepada 12% dan 12.9% masing-masing daripada jumlah kanser wanita. Statistik bagi Malaysia telah diperoleh daripada laporan Daftar Kanser Kebangsaan 2002 dan 2003. Dengan peredaran masa, corak kanser termasuk kanser payudara akan lebih nyata. Hanyalah dengan data yang tepat dan boleh diharapkan, keputusan mengenai rancangan serta polisi boleh dibuat untuk negara Malaysia.
    Anggaran oleh Agensi Antarabangsa untuk penyelidikan dalam kanser (Globocan 2000) melaporkan bahawa dalam tahun 2000, terdapat 3825 kes dilaporkan dan 1707 kematian akibat kanser payudara di Malaysia. Globocan 2000 menganggarkan secara kasar kadar kanser payudara di Malaysia sebagai 34.9 per 100,000 orang dengan ASR 41.9 per 100,000 orang.

    Empat penyakit dalam satu

    Dr. salehuddin
    KENCING MANIS, tekanan darah tinggi, kegagalan buah pinggang dan sakit jantung — empat penyakit yang saling berkait rapat. Biasanya jika seseorang ada kencing manis, dia berisiko tinggi mengalami tiga penyakit lain, terutama jika gagal mengawal paras gula dalam darah. Dianggarkan di seluruh dunia ada kira-kira 250 juta pesakit kencing manis dan catatan menunjukkan kebanyakannya meninggal dunia akibat komplikasi penyakit. Punca utama kematian di kalangan pesakit kencing manis ialah masalah jantung dan kegagalan buah pinggang. Di Malaysia, jumlah pesakit kencing manis kini mencecah 1.2 juta orang dengan catatan 650,000 kes baru setiap tahun. Kebanyakan pesakit tidak sedar mereka menghidap penyakit kronik ini hinggalah mengalami pelbagai gejala yang menjejaskan kualiti hidup. Pakar perubatan percaya kebanyakan pesakit menghidap kencing manis beberapa tahun sebelum penyakit dikesan. Yang membimbangkan, lebih lama seseorang itu menghidap kencing manis, lebih tinggi risiko untuk mendapat komplikasi penyakit.

    Kencing manis adalah penyakit zaman moden paling nyata dan menjadi punca kematian kelima tertinggi di dunia. Dianggarkan satu kematian berlaku dalam setiap 10 saat akibat kencing manis.
    Komplikasi kencing manis boleh dibahagi kepada dua iaitu: 

    l Mikrovaskular (membabitkan kerosakan salur kecil) seperti kerosakan mata dipanggil retinopati diabetes yang mengakibatkan pesakit hilang penglihatan, kegagalan buah pinggang, kerosakan saraf kaki dan meningkatkan risiko kaki dipotong. l Makrovaskular (membabitkan salur darah besar) lebih mudah berlaku pada kadar empat kali lebih tinggi berbanding komplikasi mikrovaskular. 

    Kencing manis boleh meningkatkan risiko penyakit jantung, strok, penyakit vaskular periferal (PVD iaitu salur darah besar pada kaki). Pecahan komplikasi kencing manis: l 55 peratus kematian kerana komplikasi jantung l 13 peratus kes kematian kerana paras gula tidak terkawal l 13 peratus kes kematian kerana kanser l 19 peratus kes kematian kerana lain-lain penyakit Perkara pertama perlu dilakukan untuk mengelak komplikasi ialah mengawal paras gula dan tekanan darah. Bagaimanapun, pesakit kencing manis yang turut mengalami masalah tekanan darah tinggi sukar mencapai paras gula dan tekanan darah yang disasarkan (selamat). Namun, komplikasi kematian akibat kencing manis boleh dibendung. Ini didapati daripada kajian klinikal terbesar, 

    ADVANCE anjuran syarikat farmaseutikal Servier yang membabitkan pesakit kencing manis di seluruh dunia. Kajian dilakukan untuk menjawab beberapa isu yang belum diselesaikan berkaitan kawalan tekanan darah dan pengurusan glukos dalam diabetes mellitus, iaitu jenis kencing manis yang dihidapi pesakit dewasa. Antara keputusan dalam cabang yang mengkaji penurunan tekanan darah menunjukkan gabungan komposisi tetap ubat perindopril dan indapamide iaitu rawatan untuk hipertensi (tekanan darah tinggi), dapat meningkatkan kelangsungan hidup dan mengurangkan masalah jantung dan buah pinggang dalam pesakit kencing manis. Gabungan ubat yang diberi mencatat pengurangan ketara terhadap jumlah kematian keseluruhan (sehingga 14 peratus) dan risiko kematian akibat penyakit jantung (sehingga 18 peratus). Dalam perkataan mudah, dalam tempoh lima tahun kajian, satu kematian dapat dielakkan untuk setiap 79 orang pesakit yang dirawat dengan gabungan rawatan perindoril dan indapamide. Selain itu, risiko berlaku kejadian membabitkan jantung berkurang sebanyak 14 peratus dan 21 peratus bagi kejadian penyakit buah pinggang. Ini bermakna, satu kejadian koronari dapat dielak untuk setiap 75 pesakit yang diberi rawatan ini. 

    Kajian ADVANCE dilakukan secara rawak di pelbagai pusat membabitkan 11,140 pesakit kencing manis di 215 pusat dari 20 negara di Asia (termasuk Malaysia), Australasia, Eropah dan Amerika Utara; iaitu negara yang mengalami masalah kencing manis serius. Di negara kita, kajian dilakukan di lima pusat iaitu Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM), Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM), Hospital Besar Ipoh, Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM) dan Hospital Besar Pulau Pinang. Pemilihan pesakit untuk kajian ini dibuat berdasarkan beberapa kriteria, iaitu berumur melebihi 55 tahun dan ada sejarah komplikasi penyakit makro dan mikro vaskular dalam tempoh tahun sebelum menyertai ujian, menunjukkan tanda faktor risiko lain serta menghidap hipertensi atau tekanan darah normal. Kajian itu membabitkan empat cabang untuk menyelidik fungsi jantung dan mata selepas gabungan medikasi, keberkesanan kos dan kualiti kehidupan dan faktor genetik




    Program komuniti sihat dibawah aktiviti Kawalan Penyakit Berjangkit (CDC) dan tidak berjangkit (Non-CD)  yang melibatkan komuniti dan bekerjasama dengan rangkaian-rangkaian negara dan negeri serta lain-lain daerah dengan memberi tumpuan kepada pencegahan penyakit kronik. Masyarakat bekerja untuk menukar tempat dan organisasi yang menyentuh kehidupan rakyat setiap hari — sekolah, kerja tapak, tapak penjagaan kesihatan, dan seting komuniti lain — untuk menukar arus pada negara wabak penyakit-penyakit kronik.

    Hari ini, penyakit-penyakit kronik menjejaskan hampir 50% rakyat Amerika dan akaun untuk 7-10 yang membawa penyebab kematian di Amerika Syarikat. Keadaan seperti penyakit jantung, strok, kencing manis, kanser, obesiti dan artritis dan penyakit kronik menyebabkan penderitaan dan batasan untuk memastikan fungsi harian. Menggunakan faktor-faktor risiko kesihatan yang boleh dicegah seperti tembakau dan pendedahan, kekurangan aktiviti fizikal dan pemakanan yang kurang baik sumbangan kepada pembangunan dan keterukan penyakit-penyakit kronik yang ramai. Program komuniti sihat membantu untuk mencegah diseasesby kronik yang berusaha untuk mengurangkan faktor risiko kesihatan dan mencapai Kesihatan ekuiti.
    CDC, Jabatan Kesihatan Negeri dan tempatan, organisasi kebangsaan dengan jangkauan meluas ke dalam masyarakat dan pelbagai pemimpin masyarakat dan Kumpulan akan bekerjasama untuk mengaktifkan dan menyebarkan perubahan tempatan untuk menyokong kesihatan yang baik di seluruh Amerika Syarikat (lihat rangkaian-rangkaian negara Program komuniti sihat untuk perubahan masyarakat dan pelaburan dalam komuniti).
    Program komuniti sihat latihan dan tindakan institusi menyediakan batu loncatan untuk tindakan komuniti dalam bidang strategi perubahan alam sekitar yang berkaitan dengan kesihatan melalui tindakan institusi, panggilan persidangan dan lain-lain bantuan teknikal. Webinars dan lain-lain kaedah latihan dalam talian sedang dibangunkan. Pangkalan data sumber komuniti Kesihatan, alat penilaian perubahan dan pelbagai panduan tindakan untuk melaksanakan strategi yang berkesan adalah alat untuk tindakan masyarakat yang membolehkan pemimpin masyarakat supaya lebih cekap dan berkesan mengenai kemajuan dalam bidang kesihatan masyarakat.
    CDC mempunyai sejarah yang panjang melabur dalam komuniti untuk meningkatkan kesihatan. Sejak tahun 2003, Program komuniti sihat di CDC (dahulunya dikenali sebagai Program langkah-langkah) telah membuat pelaburan yang bersepadu dalam pencegahan penyakit kronik pada peringkat tempatan, mengakibatkan hasil yang mengagumkan. Masyarakat telah memberi respons dengan yang groundswell tenaga, idea, dan akan membuat perubahan tempatan diperlukan untuk menterbalikkan trend dalam beban penyakit kronik. Lihat penilaian dan pencapaian bagi kisah-kisah kejayaan di seluruh komuniti seting dan untuk mendapatkan maklumat tentang kaedah Program komuniti sihat untuk program pemantauan dan penilaian.
    CADANGAN PROGRAM KOMUNITI SIHAT DI DAERAH SIK 2013.

    Pengenalan.


    Laman ini mentakrifkan apa yang dimaksudkan dengan istilah "sihat masyarakat", yang digunakan dalam siri MRSC halaman sihat masyarakat. Konsep komuniti yang sihat berpunca daripada inisiatif kesatuan orang-orang yang sihat yang merancang dan menyediakan rangka kerja untuk pencegahan untuk daerah, negeri dan negara serta pertubuhan-pertubuhan yang mempunyai kebimbangan keatas perubahan alam sekitar yang mampan.
    Objektif Kesihatan Kebangsaan tahun 1980 dan 2000 berkhidmat sebagai asas untuk pembangunan rancangan Negeri dan masyarakat. Penduduk Sihat 2010 sebagai cabaran kepada individu, komuniti dan profesional untuk mengambil langkah-langkah tertentu bagi memastikan kesihatan yang baik, serta selagi hidup, dapat dinikmati oleh semua. Sihat orang 2020 memberi tumpuan diperbaharui mengenalpasti, mengukur, mengesan dan cadangan mengurangkan jurang kesihatan melalui satu faktor penentu yakni pendekatan kesihatan. Selain definisi, link ada disertakan beberapa organisasi yang menyediakan sumber bagi mewujudkan persekitaran sihat komuniti yang mapan.

    Definisi komuniti sihat
    Terdapat banyak definisi komuniti sihat. Strategi 2013 orang sihat yang menggambarkan komuniti yang sihat yang merangkumi unsur-unsur yang membolehkan sesaorang itu untuk mengekalkan kualiti hidup yang tinggi dan produktiviti. Di antara unsur-unsur yang diterangkan dalam masyarakat /penduduk  yang sihat dalam masyarakat sihat:termasuk lah  perancangan satu garis panduan kepada masyarakat  dengan menggunakan dan eksploitasikan masyarakat yang sihat 2013 termasuk: akses kepada perkhidmatan penjagaan kesihatan yang memberikan rawatan dan pencegahan untuk semua ahli masyarakat; sebuah komuniti yang selamat; kewujudan jalan raya, sekolah, Taman Permainan, dan perkhidmatan lain bagi memenuhi keperluan asas penduduk di komuniti; dan persekitaran yang sihat dan selamat. 

    Wawasan 2020 bagi takrif orang sihat sebagai panduan untuk menggunakan sesaorang yang sihat 2020 dalam komuniti anda perlu menyediakan rangka kerja bagi pelaksanaan. Pusat kawalan penyakit mentakrifkan masyarakat sihat dalam laman yang merekabentuk dan tempat-tempat yang sihat di bangunan sebagai "Satu komuniti yang sentiasa mewujudkan kesejahteraan dan meningkatkan persekitaran fizikal dan sosial mereka dan berkembang itu sumber-sumber komuniti yang membolehkan orang untuk saling menyokong antara satu sama lain dalam melaksanakan semua fungsi kehidupan dan pembangunan kepada potensi maksimum."


    What's inside the Community Tool Box:

    Practical resources for your work


    AMALAN DAILOG YANG BERTERUSAN DIKALANGAN KOMUNITI

    "Ia bermula dengan mencipta Macomb yang lebih sihat," kata ini pinjaman dari PERKATAAN Macomb County, Michigan mengenai inisiatif komuniti sihat  selama enam tahun tiada. "saya sudah di sini masa yang panjang, dan saya kagum melihat orang-orang yang duduk di sekeliling Meja dan bercakap tentang apa masyarakat ini haruslakukan dan di mana ia patut pergi. Saya fikir menyatukan orang-orang sekeliling Meja adalah salah satu perkara yang paling penting yang saya boleh fikirkan."

    Komuniti yang sihat akan menemui 




    • Keujudan dan perlaksanaan dialog itu dengan rakan-rakan penduduk bagi membina pemahaman yang dikongsi apa sahaja dengan masyarakat ialah, apa Ia harus berlaku, menjadi dan bagaimana ia akan sampai ke sana
    • Keujudan dan perlaksanaan dialog itu dengan rakan-rakan penduduk bagi membina pemahaman yang dikongsi apa sahaja dengan masyarakat ialah, apa Ia harus berlaku, menjadi dan bagaimana ia akan sampai ke sana

    • Bagaimana proses meningkatkan kesihatan dan kualiti hidup bermula. Dialog membina hubungan sesama penduduk dan memberikan peluang untuk menjana komitmen yang kongsi untuk mengambil tindakan.
    • Bagaimana proses meningkatkan kesihatan dan kualiti hidup bermula. Dialog membina hubungan sesama penduduk dan memberikan peluang untuk menjana komitmen yang kongsi untuk mengambil tindakan.
    • Bagaimana proses meningkatkan kesihatan dan kualiti hidup bermula. Dialog membina hubungan sesama penduduk dan memberikan peluang untuk menjana komitmen yang kongsi untuk mengambil tindakan.
    • Bagaimana proses meningkatkan kesihatan dan kualiti hidup bermula. Dialog membina hubungan sesama penduduk dan memberikan peluang untuk menjana komitmen yang kongsi untuk mengambil tindakan.
    • Bagaimana proses meningkatkan kesihatan dan kualiti hidup bermula. Dialog membina hubungan sesama penduduk dan memberikan peluang untuk menjana komitmen yang kongsi untuk mengambil tindakan.
      "Anda mendapat hasil dari apa yang anda mahukan," kata ahli komuniti di Orlando, Florida, "akibat penglibatan proses itu yang berlaku dengan meminta ahli-ahli dalam komuniti yang lain apa yang mereka mahu dan perlukan."

    Salah satu unsur-unsur menarik dialog adalah bahawa ia berfungsi walaupun terdapat ahli-ahli masyarakat tidak bersetuju dalam sesuatu perkara . Sebagai contoh, membentuk kami Summit, sebuah inisiatif komuniti yang sihat di Summit County, Colorado, menerima pujian yang meluas untuk mengadakan nya, orang-orang yang sering tidak bersetuju pada mulanya , pemaju dan alam sekitar. "Mengadakan dailog ini tidak bermakna tanpa konflik," kata seorang peserta. "Apa yang kami cuba lakukan adalah menyediakan cara yang selamat dan sihat untuk masyarakat untuk menangani konflik itu."

    Konflik yang membawa kepelbagaian pandangan sebenarnya boleh menjadi positif. Ahli masyarakat Orlando sering berkata, "idea-idea baru akan sentiasa berkembang di rantau ini kerana penduduk baru yang datang dari seluruh negara,negeri dan daerah dan membawa cara-cara baru untuk melakukan sesuatu aktiviti. Kerana orang boleh berada serta menyumbangkan idea betul-betul di sini, mereka menyumbang Hadiah tersebut kepada dialog itu."


    “...Apabila dialog selesai dengan kebijaksanaan maka, keputusan boleh extra-ordinary: stereotaip yang lama dibubarkan, dan di isikan dengan keputusan yang terbaik dan terbaru serta terkini , saling memahami dicapai, visi dibentuk dan berasaskan tujuan perkongsian idea tersebut, orang sebelum ini bertentangan dengan satu sama lain akan merasa selaras objektif dan strategi, alasan biasa yang baru ditemui, perspektif baru dan wawasan yang diperolehi, baru tahap kreativiti diransang dan memperkukuhkan ikatan masyarakat." setempat.

    Menjana Kepimpinan Dalam Masyarakat


    "Ia seolah-olah seperti warna," kata pentadbir hospital ini dari Covina, California. "Tidak kira di mana kita berada dan beralih kita ada orang yang bersedia untuk memimpin. Memberi sedikit infrastruktur, sedikit sokongan daripada orang lain, Makan dan tempat untuk bertemu dan secara mengejut kapasiti rakyat yang luar biasa."



    Masyarakat Sihat mengiktiraf dan menyokong potensi kepimpinan ahli-ahli mereka. Mereka sedar bahawa pemimpin -pemimpin bukan sahaja dalam jawatan kuasa dalam kerajaan atau perniagaan, tetapi juga didapati di seluruh masyarakat.



    Masyarakat yang lebih sihat secara aktif berusaha memupuk pemimpin-pemimpin yang baru, terutamanya di kalangan belia. Mereka juga telah mendapati bahawa gaya kepimpinan yang paling berkesan melibatkan kemudahan dan kerjasama, dan bahawa parti politik bangunan dan perkongsian dua tanggungjawab yang paling penting pemimpin.


    "Dalam komuniti ini," kata seorang penduduk Orlando, "ada yang luar biasa sering berlaku dimana peluang -peluang orang yang serig berusaha. Orang melihat masalah dan mereka hanya akan terus pergi ke hadapan dan cuba sesuatu. (memimpin) " Orang lain meletakkan ia begini: "Teruskan sehingga mencapai kejayaan!"

    Salah satu peranan yang penting kepimpinan dalam komuniti adalah membantu orang lain untuk menjadi
    pendengar. "Anda perlu sebenar proaktif dalam mencari orang dan membuat kan mereka rasa seperti apa yang mereka perlu berkata adalah penting,"menurut kepada yang lain pemimpin masyarakat di Orlando.

    Taking Action In Your Community

    A simple model for taking action you can use.


    CADANGAN PENUBUHAN BEBERAPA LOKASI KOMUNITI SIHAT DAERAH SIK OLEH PEJABAT KESIHATAN DAERAH SIK.



    PENSTRUKTURAN ORGANISASI JAWATANKUASA KOMUNITI SIHAT
    Tarikh :              03.01.2013 ( khamis )
    Masa    :              9.00 pagi
    Tempat              :              Dewan Seminar, PKD Sik

    Kehadiran :

    1. .            Dr. Ishak Bin Haji Hussain - PEGAWAI KESIHATAN DAERAH [PENGERUSI]
    2.          PPKPK Hamzah Bin Ahmad - [ PENYELARAS PROJEK]
    3.         PPKP Jamalul Hayat Bin mohd Isa 
    4.        PPKP  Muhammad Hasbullah Bin Hanip
    5.            PPKP Zainudin B Idris
    6.         PPKP Jamil B. Osman
    7.           PPKP Thum Maa A/L Aproi
    8.          PPKP Md Zahid B. Talib
    9.          PPKP Muhamad Fahmi B. Abidin
    10.          PPKP Mohd Asri B. Harun
    11.       PPKP Nor Hidayah Bt Muhd.Tarmizi
    12.      PPKP. Danish Kumar a/l Ghandinathan
    13.      PPKP Fauzi Bin
    14.           PPKP Muhamad Akmal B. Ibbarahim  
    15.      PPKP Muhammad Farid B. Abdul Razak
    16. 13.  PKAK Alamin B. Hawadan Shah
    17. 14.  PKAK Mohd Akhir B. Yusoff
    18. 15.  PKA Ahmad Tarmizi B. Abdul Aziz
    19. 16.  PKA Razali B. Mat Tek
    • 17.  PKA Mohamad Ezanzany B. Mohamad Hashimi
    • 18.  PKA Marizal Ahmad B. Abdul Hamid
    • 19.  PKA Mohd Firdaus B. Mamat
    • 20.  PKA Mohammad Hafedz B. Zubir
    • 21.  PKA Mohd Khairani B. Abdul Rahman
    • 22.  PKA Dzuhannor B. Abdul Ghani
    • 23.  PKA Noorazrin Azafri B. Muhamad Zaki
    • 24.  PKA Wan Mohd Hafzan B. Ismail
    • 25.  PKA Ahmad Subky B. Mohamad
    • 26.  PKA Mat Yusof Bin Noordin
    • 27.  PKA Mohd Jazmiey B. Mohd Jaffar
    • 28.  PKA Md Akhir B. Hussain
    • 29.  PKA Mohd Aizuddin B. Razak
    • 30.  PKA Azmi B. Md Ali 
    • Sulan daripada rancangan pembentukan Plan tindakan (RKPBV) serta kurusus khas pemantapan  Plan Tindakan bagi kesihatan awam 2013 di Langkawi pada 25 hingga 27 Nivember.2012 dan hasrat Tuan Pengarah Kesihatan Negeri Kedah agar semua Pejabat Kesihatan Daerah akan bersedia dan Berjaya dalam membentuk suatu Pelan Tindakan yang akan dapat di laksanakan dengan sempurna dan Berjaya.
    • Sehubungan dengan itu Pejabat Kesihatan Daerah Sik dengan penglibatan seluruh anggota unit Inspektorat adalah perlu di gabung dan di oragnise bagi mencapai maksud tersebut. Antara kaedah nya adalah seperti berikut mengikut hasrat PKD Sik ( Dr. Ishak Hj.Hussain)
      • Tuan PKD mengarahkan untuk menubuhkan Jawatankuasa Komuniti Sihat ( JKKS ) dalam komuniti dimana peranan ini di pertangungjawabkan kepada PPKP dan PKA.
      • Satu JKKS akan terdapat dua (2) buah kampong
      • Setiap (PKA)  akan di tetapkan 4 buah kampong  yang akan berada dalam (dua 2 Kawasan /2 JKKS) ini bermakna PKD Sik ada 17 PKA maka jumlah JKKS yang perlu di bentuk adalah sebanyak 34 Buah JKKS yang akan melibatkan 68 buah kampong
      • Peranan PPKP adalah : sebagai penyelaras/penyelia bagi zon/komuniti yang telah dikenalpasti.
      • Peranan PKA adalah : sebagai pelaksana kawasan/komuniti. (Dua :2 kampong terpilih)
    • Seterusnya PKD Sik menerang apakah pendekatan-pendekatan yang harus di laksanakan di Kawasan atau komuniti yang terpilih tersebut. Dan kreteria pemilihan kampong adalah atas budi bicara semua PKA dan PPKP dengan nasihat dari PPKPK PKD Sik.
    • Sebaiknya pemilihan kampong atau komuniti pada peringkat permulaan ini yang kita boleh bekerjasama.
    Pendekatan Khusus Bagi Penubuhan Jawatankuasa Komuniti Sihat ( JKKS )
    • Terdapat Enam (6 +1) Pendekatan telah dikenalpasti yang perlu ada dalam setiap komuniti ini, iaitu ;  

      • Aktiviti Fizikal ( Senaman )
        • Mengajar teknik senaman yang betul-        
        • Senaman yang tidak menyebabkan kecederaan
        •  Senaman untuk kecergasan
        • Kesesuaian senaman dengan komuniti setempat
      • Kebersihan Persekitaran
        • Perlu diberi perhatian oleh PPKP Unit Bakas dan KPAS dalam penjagaan dan pendidikan kebersihan persekitaran.
        • Ini termasuklah Espek Keselematan dalam dan luar ruma
        • Ergonomik
      •   Kesihatan Mental
        • Bagaimana untuk memastikan masyarakat mendapat kesihatan mantel yang baik.
        • Pengurusan stresas
        • Membentuk pembimbing dalam komuniti bagi penyelesaian masalah 
      • Kebersihan Diri
        • Perlu ditikberatkan dalam aspek kebersihan diri seperti ; mandi berapa kali sehari?
        • Etika batuk
        • 7 langkah cuci tangan
        • Memakai pakaian yang bersih
      • Pemakanan Sihat
        • Minum air kosong 8 gelas / 3 liter / sehari
        • Lebihkan makan buah-buahan dan sayur-sayuran, tekankan amalan memakan ulam-ulaman.
        • Ulam mudah dapat (kos yg sangat murah)-berhampiran dirumah.
      • Penyalahgunaan Bahan tERLARANG
        • Merokok ( masa tua sengsara )-mendapat pelbagai penyakit
        • Alcohol ( kerosakan hati, bengkak hati )
        • Dadah ( masalah social / ketagihan / otak rosak ) : boleh membawa kepada masalah yang lebih berat seperti jangkitan HIV sekiranya dadah diambil dengan berkongsi jarum suntikan dengan penagih yang positif HIV.
        • Daun ketum – di majlis kenduri -kendara..
    • Enam (6 ) pendekatan utama  yang disampaikan oleh Tuan PKD yang perlu diberi pendidikan dan nasihat kepada komuniti sihat sebagai peningkatan ilmu mengenai kesihatan semasa. Namun yang demikian, sebagai tambahan PKD mengesyurkan pendekatan terakhir, iaitu ke-7 boleh digunakan sebagai merangkumi keseluruhan 6 pendekatan diatas, iaitu :
      • Beragama Sekiranya seseorang beragama dan mengamalkannya, maka semua perkara-perkara negative ada ada disekeliling dapat dielak dengan mudah.

    • Pensturkturan ogranisai Komuniti Sihat
      PKD menerangkan bagaiamana untuk pembentukan sebuah organisasi JKKS di setiap komuniti, perlu ada wakil dari ;
      1.      JKKP
      2.      MKK
      3.      IMAM
      4.      BELIA
      5.      BELIAWANIS
      6.      WARGAMAS
      7.      SEKOLAH
      8.      Dll difikirkan perlu yang boleh mencecah antara 10 – 15 org ajk. 

       ü  Setiap PPKP dibantu oleh 2 orang PKA 
       ü  Setiap PKA mempunyai 4 kawasan komuniti sihat (4 Kampong)
       ü  Bermakna setiap PPKP akan mempunyai 8 buah komuniti yang perlu diselia. 


    • CORE TEAM
      • Core Team diterajui oleh :
    1.      Pegawai Perubatan dan Kesihatan keluarga (kk)
    2.      Penolong Pegawai Perubatan
    3.      Jururawat Kesihatan
    4.   LAIN-LAIN PEGAWAI TEKNIKAL

    Tujuan Core Team ini adalah : membantu penyelaras zon & kawasan ( IK & PKA )
    PKD memaklumkan bahawa, boleh meminta bantuan dan perkhidmatan daripada Core Team diatas bagi melancarkan perjalanan program dalam komuniti.


    PEMBENTUKAN ORGANISASI
    • Peg.Kesihatan daerah (Dr.Ishak Hj.Hussain) minta PPKPK En.Hamzah Ahmad untuk meneruskan perbincangan dan pembentukan Organisasi kerana beliau ada tugas dan masaalah perlu tindakan segera di pejabat.
    • En.Hamzah Ahmad seterusnya menerangkan dengan terperinci dan Objektif sebenar Plan tindakan ini adalah untuk mengurangkan kes-kes Demam Denggie dan lain-lain masalah kesihatan dalam masyarakat dengan merancang serta menggalakkan penglibatan komuniti dalam kerja-kerja pengawalan dan pencegahan.
    Di sebabkan PKD daerah Sik hanya mempunyai 18 orang PKA dan 10 Orang PPKP ini bermakna kita perlu menumpukan kepada kawasan-kawasan Kutamaan 1 dalam pembahagian kawasan JKKS ini,


    • Merujuk kepada cadangan organisasi Jawatan Kuasa Komuniti Sihat ) JKKS bagi PKD daerah Sik ini bermakna setiap seorang PKA (Pembantu Kesihatan Awam) akan bertanggungjawab kepasa 4 buah kampong  dan bagi 20 orang PKA akan berjumlah sebanyak 40 JKKS dan melibat kan sebanyak 80 buah kampong 



      No comments:

      Post a Comment