Saturday 20 April 2013

SYMPTOMS OF HYPERTHYROIDISM



Anda mungkin mempunyai hyperthyroidism jika anda:

Merasa gementar, muram, lemah atau letih.
Mempunyai gegaran tangan, atau mempunyai denyutan jantung yang laju atau tidak teratur, atau mempunyai masalah pernafasan walaupun anda akan berehat. Berasa sangat panas, berpeluh dengan banyak, atau mempunyai kulit yang panas, merah, yang mungkin gatal. Telah kerap dan kadang-kadang kehilangan pergerakan usus. Mempunyai halus, lembut rambut yang jatuh keluar. Kehilangan berat badan walaupun anda makan biasanya atau lebih dari biasa.
Juga, sesetengah wanita mempunyai kitaran haid yang tidak teratur atau berhenti setelah tempoh sama sekali. Dan sesetengah lelaki mungkin membangunkan payudara yang diperbesarkan. Gejala-gejala hyperthyroidism adalah tidak sama untuk semua orang. Gejala-gejala anda bergantung pada berapa banyak hormon kelenjar Tiroid anda membuat, berapa lama anda telah mempunyai keadaan, dan usia anda. Jika anda tua, ia adalah mudah untuk memecat simptom anda tersilap sebagai tanda-tanda penuaan yang biasa.

Gejala-gejala khusus penyakit ' kubur Orang-orang dengan penyakit ' kubur sering mempunyai tanda-tanda tambahan, termasuk:
  • Beguk, yang kelenjar Tiroid yang diperbesarkan, tidak menyakitkan. 
  • Paku tebal yang angkat dari katil kuku.
  • Pretibial myxedema, iaitu kulit yang berseri, kemerahan dan tebal di bahagian depan di shins dan kadang-kadang di atas kaki. Clubbing (jari dengan pelbagai tips). Kubur ophthalmopathy, yang menyebabkan menjadi buncit, reddened mata, antara gejala-gejala lain.

Komplikasi

Ophthalmopathy kubur adalah komplikasi mungkin hyperthyroidism. Ia boleh berlaku sebelum, selepas atau pada asa yang sama sebagai tanda anda hyperthyroidism. Orang dengan ophthalmopathy kubur membangunkan masalah ata, termasuk menjadi buncit, reddened mata, sensitiviti terhadap cahaya dan kabur atau penglihatan berganda. Orang-orang yang merokok akan lebih cenderung untuk membangunkan ophthalmopathy kubur. Jika anda mempunyai ophthalmopathy kubur, ia mungkin buat sementara waktu menjadi lebih buruk jika ada rawatan radioaktif iodin. Sebaliknya, ia mungkin menjadi lebih baik jika anda mengambil ubat antithyroid. Jika anda tidak merawat hyperthyroidism anda, anda boleh:
  • Menurunkan berat badan kerana metabolisme badan anda lebih cepat.
  • Mempunyai masalah jantung seperti kadar jantung yang pantas, fibrilasi Atrium dan kegagalan jantung.
  • Mempunyai masalah yang menggantikan kalsium dan lain-lain mineral dalam tulang-tulang anda, yang boleh membawa kepada osteoporosis.
  • Dalam kes-kes yang jarang berlaku, hyperthyroidism boleh menyebabkan keadaan mengancam nyawa yang dipanggil ribut Tiroid, yang berlaku apabila kelenjar Tiroid mengeluarkan jumlah hormon Tiroid yang besar dalam tempoh masa yang singkat

3 comments:


  1. very nice information you shared with us. Its really very very helpful. You can also find Best Interventional Radiology in Hyderabad

    ReplyDelete
  2. The blog was absolutely fantastic! Lots of excellent information that can be useful in one way or another. Keep updating the blog, waiting for more content ... Good job, keep it up. Best doctor for joint pains in Hyderabad

    ReplyDelete
  3. This blog is very helpful and informative for this particular topic. I appreciate your effort that has been taken to write this blog for us. physiotherapy in Hyderabad

    ReplyDelete